Friday, 15 April 2011

Antara Ibu dan Isteri


         

Ramai suami yang pening pasal ibu dan isteri ni...kadang2 buat depa serba tak kena...
yela... kalo terlalu ikt cakap mak nti dikata "anak mak"...kalo t'lebey pada isteri dikata "dicOntrOl isteri"...

....

Semua sedia maklum ungkapan Syurga di bawah telapak kaki ibu...mmg anak lelaki patut bertanggungjawab dan menghormati ibubapa mereka wlpn dh ada keluarga sndri...tp...berpada2 jugak la...hati isteri pun kena la jaga dan sedar jugak tangungjawab pada keluarga sendiri...
dan...si isteri lak kena la faham dan sedar tanggungjawab anak lelaki kepada kedua org tua mereka a.k.a mertua depa jgk kan...isteri sume nak ke kalo nanti anak2 lelaki kamu dh berkeluarga dan abaikan kamu sebagaimana suami kamu lakukan pada ibunya sekarang?

......

Orang pOmpuan lak kalo pas kawen kena taat pada suami...tp jgn la lepas tangan dan buat dOno je kat mak sndri...malah pas kawen kena dahulukan ibu mertua dari ibu sndri...penah dengar masa bOlan pOse dulu...kena mentaati ibu mertua seperti ibu kandung kita sndri hatta kalo mak mertua x izinkan kita pulang beraya kat umah mak kita sendri pn kita kena ikut (ada ka mak mertua yang mcm tu?)

......

sedarlah...ibu kita SORANG je dan x kan ada pengganti...sementara jasad ibu masih di badan, hargailah ibu...sayangi dan hOrmatilah mereka... tak rugi pun kalo kita berbuat baek pada mereka malah dapat pahala dan keberkatan lagi

.....

3 comments:

Miss Tira said...

Kefahaman tentang pentingnya tanggungjawab seorang anak. Walaupun dia bergelar isteri atau suami dia tak boleh mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang anak.

munirAh jOhAri said...

yup! betOi...x bley pk tangungjawab sebagai suami / isteri shj...kemudian hari pun kita akan menjadi ibubapa....

Cik TeN10 said...

betul2.. hargailah mereka smntra mereka masih ada di sisi kita :)